Luchtvaart

Thema

Uit een door de overheid uitgevoerde scenariostudie blijkt de economische impact van minder vliegbewegingen beperkt. De waardering van CO2-uitstoot, klimaat- en gezondheidswinst t.o.v. beperkt verlies van werkgelegenheid maken de uitkomst anders. Bovendien is er enorme krapte op de arbeidsmarkt waardoor baanverlies niet erg is.

lees verder

HEERDE - Zes Noord-Veluwse gemeenten reageren woedend op het bericht dat de Schiphol Group Veluwse boeren heeft uitgekocht.

lees verder

Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie voor het verbieden van een aantal korte, binnenlandse vluchten.

lees verder

Op 5 november 2022 kwamen honderden bezorgde burgers actie voeren op luchthaven Schiphol.

lees verder

Luchthaven Schiphol bereidt de aanbesteding van een nieuwe terminal voor, zo schrijft het Financieele Dagblad (FD) op basis van informatie op aanbestedingsplatform Tendernet.

lees verder

De nieuwe animatie van de Krimpluchtvaart campagne.

lees verder

New research shows the aviation sector has emerged as one of the strongest opponents of climate policy in Europe.

lees verder

Schiphol is ziek. Schiphol heeft last van morbide obesitas. De luchthaven moet krimpen, niet tot 440 duizend vluchten, maar veel verder. Van hub naar o+d. Professor Fulco van der Veen van Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) legt het uit. 

lees verder

Het kabinet zegt Schiphol te willen laten krimpen naar 450.000  of 420.000 vliegbewegingen per jaar. Dat niveau is in 2020 en 2021 nog niet gehaald dankzij de Coronapandemie en lukt in 2022 wellicht ook niet dankzij de personele problemen. Volgens bewonersorganisaties moet het terug naar 200.000 tot 350.000 bewegingsn per jaar om te voldoen aan de wettelijke eisen inzake geluid en luchtvervuiling. 

lees verder

Marjan Minnesma in Buitenhof: Wat voor een Nederland willen we?

lees verder

Voormalig KLM bankier en VVD senator Van Ballekom houdt trots de KLM-pen omhoog waarmee hij destijds een lease contract sloot met de KLM voor vernieuwing van de vloot. Hoe kan deze man ooit onafhankelijk een oordeel vellen over een voorstel van de regering om verdere staatssteun te verlenen aan de KLM?

Formeel is het allemaal toegestaan maar toch klopt het niet. Zo wordt Nederland bestuurd: door goed met mensen te schuiven en ze op posities te krijgen waar ze je belangen kunnen dienen.

En zo ziet de VVD zichzelf ook: opkomen voor bedrijven die te maken hebben met 'lastige regels' van de overheid en bewoners die ze tegenwerken.

lees verder

3000 Nederlanders en 17 bewonersorganisaties/Ngo's adviseren dringend geen aandelen Air France-KLM bij te kopen. Op grond van het regeringsbeleid inzake staatsdeelnemingen en klimaat is dit niet te verantwoorden.

In de brief wordt bepleit KLM 'slim te laten krimpen'. Er zijn veel maatregelen mogelijk die het vliegverkeer beperken terwijl Nederlanders nog steeds -af en toe- met het vliegtuig op vakantie kunnen voor een redelijke prijs.

lees verder

 

lees verder

Arjen Lucach legt uit  wat er aan de hand is met het verdienmodel van Schiphol: 70% van de passagiers zijn overstappers. Schiphol is daarmee veel groter geworden dan nodig is voor de Nederlandse behoefte van bewoners en ondernemers. HEt grondpersoneel wordt uitgebuit en moeten zwaar werk verrichten tegen een minimale betaling. Met name voor overstappende passagiers..

lees verder

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft beslist dat KLM zijn klanten misleidt door hen het idee te geven dat zij hun vlucht volledig kunnen neutraliseren als zij compensatie kopen. Doordat KLM termen als ‘CO2ZERO’ en ‘CO2-neutraal’ gebruikt, zal de gemiddelde consument onterecht denken dat via bosprojecten zijn vlucht geen impact heeft op het klimaat.

lees verder

De Raad van State gaat kijken of het mogelijk is om alle nachtvluchten op Schiphol te verbieden. Dat laat de Tweede Kamerfractie van GroenLinks weten aan NH Nieuws. De partij is de overlast en gezondheidsschade voor omwonenden zat en wil het verbod wettelijk laten vastleggen.

lees verder

Lelystad Airport krijgt nog geen natuurvergunning om als uitwijkluchthaven van Schiphol dienst te mogen doen. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedelkwaliteit heeft een aanvraag daarvoor afgewezen, omdat de berekeningen over de stikstofuitstoot niet klopten. 

lees verder

De overheid vindt dat er na de vele miljarden aan steun een nieuwe, weerbare KLM moet opstaan. Maar Amstelveen denkt dat het oude verdienmodel nog prima functioneert en wil geen instructies uit Den Haag.

lees verder

Men is doof voor bewoners van Burgerveen die overlast hebben van het geluid en stank van vliegtuigen. Er is sprake van een significante aantasting van fysieke en mentale gezondheid.

lees verder

Zo’n 20.000 platformmedewerkers van Schiphol werken dag in dag uit in de uitlaatgassen. Schiphol en KLM zijn 15 jaar geleden al door hun eigen arbodiensten gewaarschuwd voor een “verhoogd risico” op hartproblemen en longkanker bij hun medewerkers. Zembla onderzoekt wat er met die waarschuwing is gedaan. Deze video is een samenvatting. De volledige video vind je hier: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikel...

lees verder

Hieronder leest u meer over de diverse aspecten. Onderaan elk alrtikel kunt u dan doorklikken naar de volgende of terug naar de vorige. Bij een artikel staan gerelateerde nieuwsberichten.

Bij de KLM is 70% van de passagiers overstapper. Die vliegen over dichtbebouwd gebied. De raad voor de veiligheid concludeert dat de luchthaven complex is en dat groei van vliegbewegingen de kans op vliegrampen vergroot.

lees verder

Gerelateerde organisaties

Heeft u suggesties? info@burgerplatform.nu.