
Emissies door luchtvaart
Aspect

Emissies door de luchtvaart
Elke dag wordt er op Schiphol 13 miljoen liter kerosine getankt. Dat zijn ongeveer 325 tankauto's (40000 liter per stuk). Gelukkig gaat dit niet met tankwagens maar met een grote leiding die loopt van Pernis naar Schiphol. Deze leiding is aangelegd door het ministerie van Defensie.
Kerosine is vergelijkbaar met dieselolie. Het geeft bij verbranding veel fijnstof. Ook komen er PAK's vrij (Policyclische Aromatische Koolwaterstoffen). Die veroorzaken kanker.
De invloed van emissie op grote hoogten zorgen ervoor dat de uitstoot van de luchtvaart een drie zeer zo grote invloed heeft als bijvoorbeeld energiecentrales. Hiermee wordt nu geen rekening gehouden.
Uitstoot van broeikasgassen
Driekwart van de uitstoot wordt veroorzaakt door 25% van de vluchten op verderweg gelegen bestemmingen. Dertig procent door korte vluchten die veelal ook door de trein worden bediend.
Uitstoot van stikstofoxiden
Uitstoot van roet
Uitstoot per kilometer
Vlieggedrag naar opleiding en inkomen
Vlieggedrag aan de hand van politieke voorkeur
Uitstoot per type vakantie, gemiddeld
Documenten
Terug & verder bladeren:
tinyurl:
link
views: 49
Voorstellen
Achtergrond
Gerelateerd nieuws
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 01-01: Tax super-rich on private jet travel to fund public transport, says UK charity
- 29-12: PvdA Noord-Holland: uitstoot luchtvaart moet in 2030 met 60% zijn teruggedrongen
- 10-12: Werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 08-12: Kamer wil dat kabinet opkoop stikstofruimte door Schiphol stopt: ‘Maak einde aan wildwestpraktijken’
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 25-11: ‘Definitief geen legalisatie voor Lelystad Airport’
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 11-11: RBV geeft minister Harbers tot 1 maart 2023 de tijd
- 04-10: Experts kraken 'eenzijdige' berekening voor minder vluchten
- 19-09: CO2 emissions just the ‘tip of the iceberg’ for the climate cost of air travel
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 14-06: Peiling onder Nederlanders: brede steun voor minder vliegen