
PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
Nieuws

KLM (foto: PvdA)
Datum: 24-11-2022
Schiphol moet veel harder krimpen dan de huidige plannen van het Kabinet ten behoeve van meer woningen, de gezondheid en de natuur.Dat stellen de Amsterdamse raadsleden Nienke van Renssen (GroenLinks) en Bastiaan Minderhoud (PvdA) vandaag in een opiniestuk in Trouw samen met zo’n 50 GroenLinks- en PvdA-raadsleden uit de regio en de Provinciale Statenfracties van beide partijen: “We hebben geen tijd te verliezen.”
Minderhoud en Van Renssen spreken in het opiniestuk in Trouw over een ‘eerlijke krimp’ die de luchthaven moet doormaken. Wat de partijen betreft moet het aantal jaarlijkse vliegbewegingen van- en naar het vliegveld omlaag tot tussen de 300.000 en 400.000 vluchten. Dat betekent een krimp van 20% en zo nodig meer, waar het kabinet tot nu toe niet verder wilt gaan dan een krimp van 12%: “Eerlijke krimp verbetert de leefkwaliteit in onze gemeenten en provincies en helpt in het bestrijden van de klimaatcrisis, ecologische crisis en wooncrisis. Hoe eerder we actie ondernemen, hoe sneller we werk kunnen maken van de oplossingen,” aldus de partijen.
lees artikel/document (opent nieuw scherm/tabblad)
Deel dit bericht
pageviews: 1954
tinyurl:
link
Gerelateerde berichten
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 01-01: Tax super-rich on private jet travel to fund public transport, says UK charity
- 29-12: PvdA Noord-Holland: uitstoot luchtvaart moet in 2030 met 60% zijn teruggedrongen
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 10-12: Werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’
- 08-12: Kamer wil dat kabinet opkoop stikstofruimte door Schiphol stopt: ‘Maak einde aan wildwestpraktijken’
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 25-11: ‘Definitief geen legalisatie voor Lelystad Airport’
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 11-11: RBV geeft minister Harbers tot 1 maart 2023 de tijd
- 04-10: Experts kraken 'eenzijdige' berekening voor minder vluchten
- 19-09: CO2 emissions just the ‘tip of the iceberg’ for the climate cost of air travel
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 20-06: Hoe BBB en VVD proberen de wetenschap in discrediet te brengen vanuit lobby belang
- 15-06: ChristenUnie bepleit krimpen van luchtvaart, naast veeteelt
- 14-06: Peiling onder Nederlanders: brede steun voor minder vliegen
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 28-01: Eerste KLM-debat minister Sigrid Kaag een verademing
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen
- 06-02: Covid-19: International travel 'biggest impact' on deaths