
Experts kraken 'eenzijdige' berekening voor minder vluchten
Nieuws

(foto: Pixabay)
Datum: 4-10-2022
Het kabinetsbesluit om Schiphol te laten krimpen naar 440.000 vluchten is slecht onderbouwd en gebaseerd op een gebrekkige rekenmethode. Kritiek daarop werd door het ministerie genegeerd, blijkt uit onderzoek van EenVandaag.Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) kondigde het kort voor de zomer aan: na tientallen jaren van groei zou Schiphol gaan krimpen. Dat was nodig vanwege geluidsoverlast.
Vlucht naar voren
Omwonenden van de luchthaven hadden al eerder een rechtszaak aangespannen tegen het ministerie, omdat geluidsnormen worden overschreden en dat dat al jarenlang wordt gedoogd. Harbers is bang dat hij die zaak verliest.
De rechter zou zijn ministerie dan kunnen opdragen te handhaven, waardoor er minder op Schiphol kan worden gevlogen. Daarom besloot het kabinet de vlucht naar voren te kiezen. Om te voorkomen dat geluidsnormen weer worden overschreden, is er vanaf eind volgend jaar nog ruimte voor 440.000 starts en landingen, 60.000 minder dan nu officieel is toegestaan.
lees artikel/document (opent nieuw scherm/tabblad)
Deel dit bericht
pageviews: 3282
tinyurl:
link
Gerelateerde berichten
- 07-04: Hoogste rechter bepaalt hoe natuurwetten werken
- 16-01: Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
- 01-01: Tax super-rich on private jet travel to fund public transport, says UK charity
- 29-12: PvdA Noord-Holland: uitstoot luchtvaart moet in 2030 met 60% zijn teruggedrongen
- 10-12: Zes woedende gemeenten eisen stikstofrechten terug van Lelystad Airport
- 10-12: Werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’
- 08-12: Kamer wil dat kabinet opkoop stikstofruimte door Schiphol stopt: ‘Maak einde aan wildwestpraktijken’
- 06-12: Frankrijk zet streep door aantal korte vluchten
- 25-11: ‘Definitief geen legalisatie voor Lelystad Airport’
- 24-11: D66 congres: Halveer de CO2 uitstoot van de luchtvaart in 2030
- 24-11: PvdA en Groenlinks in Amsterdam: Schiphol moet substantieel krimpen
- 11-11: RBV geeft minister Harbers tot 1 maart 2023 de tijd
- 19-09: CO2 emissions just the ‘tip of the iceberg’ for the climate cost of air travel
- 25-06: Kabinet wil luchtvaart niet meer terug naar oude niveau
- 20-06: Hoe BBB en VVD proberen de wetenschap in discrediet te brengen vanuit lobby belang
- 15-06: ChristenUnie bepleit krimpen van luchtvaart, naast veeteelt
- 14-06: Peiling onder Nederlanders: brede steun voor minder vliegen
- 01-05: PVA-video. Kwaliteit en moraliteit van Schiphol
- 28-01: Eerste KLM-debat minister Sigrid Kaag een verademing
- 15-07: Kosten-baten analyse Schiphol leidt tot kamervragen